Metoder

Det lineære perspektiv:

(Bebudelsen, Lorenzi, 1344 – korsfæstelsen, Masaccio, 1427 – Perugino, 1481-82)

Man begynder at ville skabe realistiske rum.

 

Systematisering af dybde i billedet:

Forsvindingspunkt sidder på horisontlinjen
Orthogonaler:

Linje der går fra bunden af billedet op til forsvindingspunktet.

 

Transversaler:

Går på tværs af orthogonaler, og tegnes hvor linjen fra nedre hjørne til distancepunktet krydser orthogonalerne.

 

Distancepunktet:

Sættes på horisontlinjen. Jo længere fra forsvindingspunktet, jo længere virker man fra motivet.

Skærmbillede 2014-11-27 00.01.18

Raumflucht:

Når forsvindingspunktet rykkes ud fra billedet for at skabe et dynamisk billedrum.

 

Analyse af billede

Erwin Panofsky (1892-1968): Ikonografi og ikonologi 1932 (God til malerier)

Billedet forstås på en bestemt måde, hvilket udledes gennem disse tre niveauer:

  • Præ-ikonografisk – Hvad er der på billedet, redegørelse
  • Ikonografisk – Hvad symbolisere tingene på billedet, analysere
  • Ikonologisk – Sæt billeder i relation til tiden, og hvad betyder det

Analyse af fotografi:

Roland Barthes (1915-1980) (God til fotografi, film)

Billedet opfattes subjektivt og forskelligt efter hvilken tid man fra.

Teori om hvordan man oplever billeder: Se link:

 

  • Studium er når man betragter billedet. Det kan f.eks. være et billedet af sultende afrikanske børn som råber om hjælp. Billedet fortæller noget, men stikker ikke umiddelbart dybere, da det ikke har en personlig forbindelse. Objektiv forholdelse til billedet.
  • Punctum er når man lægger mærke til en speciel detalje som vækker noget inde i én, følelser, minder eller andet. Subjektiv følelser forskellig for person til person.
  • Tabula Rasa, den renvaskede tavle: Lad som om at du intet ved.
  • Lingvistiske meddelelse, teksten på billedet.

 

  • Denotationer beskriver det oplagte på billedet. ex. en mand med sort tøj og et gevær. Altså redegørende niveau
  • Konnotationer fortolkning af billedet på baggrund af viden. ex terrorist, magtmisbrug.
    Altså undersøgende niveau.
  • Mytologisk, Hvilken identitetsforståelse/generaliserende fordom arbejdes der med på mediet? Bidrager den til eller bryder den det? Diskuterende niveau.

 

  • Dekonstruktion af mytologier:
    Virkelighed (Kaotisk): Kompleks, Flertydig, Forandring, “Ukodet”, Tilfældig, Kaotisk, Betydningsløs

Skriv en kommentar